30. marraskuuta 2017

VINKKEJÄ PÄÄSYKOKEISIIN JA YLPPÄREIHIN

Aikalailla vuosi sitten näihin aikoihin mä aloittelin mun pääsykoeurakkaa kauppatieteellisen yhteisvalinnan pääsykoematskujen kanssa. Koska aihe on nyt just varmasti ajankohtainen monille ensi keväänä hakeville, niin ajattelin kirjoitella vähän mun omia fiiliksiä ja neuvoja noin yleensä ottaen abikevääseen ja yliopistoon hakemisen suhteen.

Kuten varmaan kaikki aiheeseen yhtään perehtyneet tietääkin, niin ensi keväänä ainakin kauppiksen pääsykoesysteemi uudistuu ihan täysin ja vanhasta mallista ei jää jäljelle oikeastaan mitään. Siinä mielessä en pysty tulla tänne heittelemään mitään spesifejä vinkkejä mitä itse sain viime keväänä, kuten "lue jomasta erityisen tarkkaan tämä ja tämä aihe kun näitä aina kysytään", vaan aattelinkin antaa pari neuvoa ylppäreissä ja pääsykokeissa menestymiseen ihan yleisesti ottaen. 

Muistutukseksi, nämä on ihan mun omia ajatuksia ja kokemuksia :-) jos oot jostain eri mieltä niin kerro ihmeessä sekin, mutta tee se rakentavasti. 
Untitled
✗  Kirjoita ylppäreissä ne aineet, joita pääsykokeissa tarvitset, koska niitä pitää opiskella eniten 
Kauppikseen hakijan siis oletettavasti kannattaa kirjoittaa vähintäänkin yhteiskuntaoppi, matikka ja mahdollisesti historia. Yhteiskuntaopin ja matikan asioita tarvitset aivan varmasti myös kauppatieteen opinnoissa, esimerkiksi taloustieteen, laskentatoimen ja vakuutustieteen kursseilla, historiaa taas et välttämättä niinkään, ellet lue sitä yliopistossa sitten muuten vaan. Kuitenkin kun valintakokeen kysymykset perustuu myös yhteen historian kurssiin, niin se on opeteltava, tarvitsi sitä tulevaisuudessa tai ei. Kurkkaa tietysti myös ne aineet, joiden arvosanat otetaan huomioon hakuvaiheessa. 

✗ Pyri ensin opettelemaan isot kokonaisuudet, sen jälkeen vasta yksityiskohdat
Veikkaan että kauppiksen pääsykokeessa ei jatkossakaan pärjää pelkkien isojen linjojen opettelulla ja että ne pikku nippelitiedotkin on edelleen osattava, mutta niitä ei voi mitenkään muistaa jos kokonaisuudet ei ole ensin hallussa. Kysymykset pääsykokeessa tulee jälleen olemaan monivalintoja ja oikein/väärin -väittämiä, joten asiat pitää ihan oikeasti osata tosi tarkkaan. Ylioppilaskirjoituksissa nippelitiedon muistamisella ei ole ihan niin suurta merkitystä, eli mä tekisin varmaan lukusuunnitelman niin, että kirjoituksiin mennessä osaisin kaikki isot linjat ja joistain asioista jo syvällistäkin tietoa, ja ylppäreiden jälkeen sitten alkaisin opetella toden teolla niitä pienempiäkin yksityiskohtia.

✗ Varaa kalenteriin aikaa opiskelulle
Voi kuulostaa kurjalta, mutta elämästä pitää sulkea pois joitain asioita, että voi pärjätä pääsykokeessa. Mä esimerkiksi lopetin suosiolla toisen työn ja pistin harrastuksen tauolle kevään ajaksi, koska muuten aika ei olisi riittänyt. Älä kuitenkaan huoli, elämään mahtuu silti muutakin sisältöä kuin opiskelu! Mä kerkesin kuitenkin käymään mun toisessa työssä ja salilla muutaman kerran viikossa, vaikka luinkin ihan täysipäiväisesti monta kuukautta. Kyse on loppupeleissä kuitenkin siitä, että miten asiat priorisoi. 
IMG_1043
 Aloita ajoissa ja lue tarpeeksi
Koska niin ylppäreihin kuin pääsykokeisiinkin pitää opetella paljon isoja asioita, niin kannattaa aloittaa valmistautuminen ajoissa. Siinä mielessä tää haku-uudistus on hyvä asia, että ylppäreihin lukiessahan automaattisesti lukee myös pääsykoetta varten, ainakin sen yhden kurssin yhteiskuntaopista, matikasta tai hissasta. Mä aloitin itse tosiaan marraskuussa pikkuhiljaa lukemaan, joulun aikaan en lukenut ja tammikuussa aloitin sitten "virallisesti". Tärkeetä on myös ymmärtää se, että pääsykokeessa (ja ylppäreissä) asiat pitää oikeasti osata, eikä se mitenkään riitä, että selailee kirjat pari kertaa läpi. Uuden hakusysteemin kohdalla on paha lähteä heittelemään mitään tuntimääriä, mutta mä itse luin viime keväänä n. 450 tuntia, ja tuskinpa ensi keväänä pärjää kauheasti sen pienemmillä.


 Opiskele sillä tyylillä, mikä sulle sopii parhaiten...
Kukaan muu ei tiedä sua paremmin, että opitko parhaiten pänttäämällä kirjoista, tekemällä muistiinpanoja, kuuntelemalla, tekemällä ajatuskarttoja, kotona, kirjastossa, aamulla, illalla, pienissä pätkissä vai paljon putkeen. Meidän valmennuskurssilla sanottiin ettei kannata tehdä muistiinpanoja, mutta mä taas koin ne todella hyödyllisiksi kun jäsensin niiden avulla vaikeita asioita kokonaisuuksiin. 

 ...kunhan opiskelet
Kuitenkin, jos uskottelet itsellesi että sulle sopii tai sun tyyliin kuuluu, että opit asiat parilla lukukerralla (minä, 2016), ettet tarvitse satoja tunteja lukemiseen (minä, 2016), että tunnin luettuaan on ihan ok pitää monen tunnin tauko ja jatkaa sitten joskus illemmalla (minä, 2016), tai että ei kannata katsella vanhoja pääsykokeita ollenkaan (minä, 2016) niin ei myöskään kannata pettyä, jos koulupaikka ei aukea (minä, 2016). 
IMG_3907
Mulla oli pääsykoekirjat mukana myös viime jouluna lomamatkalla, vaikka en ihan kauheasti siellä pystynytkään kunnolla lukemaan, niin sai kuitenkin palauteltua mieleen kirjan aihealueita edelliseltä keväältä

 Harkitse valmennuskurssia
Valmennuskursseista on tehty ehkä vähän sellainen mörkö, joidenka olemassaolo on pahasta ja ne nähdään jotenkin epäreiluina. Fakta kuitenkin on, että mä tuskin olisin nyt kauppiksessa ilman valmennuskurssia. Mulle tärkeetä ei ollut niinkään opetus (vaikka sekin oli totta kai iso apu, kun joku selitti kirjojen vaikeat asiat) vaan se, että näin siellä joka päivä, miten motivoituneita ja lahjakkaita tyyppejä kamppaili mun kanssa samoista koulupaikoista, ja se pakotti mutkin pysymään nenä kiinni kirjoissa päivittäin. Kontaktiopetus on kallista, mutta tosi moni munkin koulukaveri on päässyt sisään verkkokurssin avulla, ja ne on selkeästi halvempia. Mun ääni lähtee kokemuksen perusteella Ekonomivalmennukselle, siellä ainakin on osaavaa porukkaa töissä. Muista kursseista en osaa sanoa mitään, kun muita en ole käynyt :-) 

 Tee parhaasi!
Sen enempää ei kukaan oikeasti voi vaatia! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti