22. syyskuuta 2017

TAVOITTEENA TÄYDELLINEN VAATEKAAPPI

En varmaan oo ainoa, joka haaveilee täydellisestä vaatekaapista? Sellaisesta, jossa olisi vain kivoja vaatteita, jotka kaikki sopisivat saumattomasti yhteen ja aamuisin vaatteiden valinta olisi helppoa. Tunnustan, että tämä on mun ikuisuusprojekti. Hirveän usein mulla ainakin käy niin, että tekisi mieli pistää päälle jotain ihan vaan tavallista, mutta sitten sellaisia perusvaatteita ei olekaan siellä vaatekaapissa lainkaan, esimerkiksi jotain ihan tavallista paitaa bleiserin tai neuleen alle. Mun mielestä jokainen vaatekaappi tarvitsisikin sellaiset "kulmakivet", jotka ovat simppeleitä, ajattomia ja klassisia perusvaatteita, joita on helppoa yhdistellä niin keskenään kuin sitten niihin vähän erikoisempiin trendeihin. 

Toinen syy täydellisen vaatekaapin muodostamiselle on se, että kun on hankkinut nämä tärkeimmät vaatekappaleet, ei tarvitse koko ajan olla ostamassa uutta. Tietysti opiskelijana täytyy rahankäyttöä priorisoida ja itsestään selvää kai on, että vuokranmaksu ja ruokakulut esimerkiksi menee shoppailurahan edelle. Mutta mun mielestä tärkeää on nykypäivänä myös muistaa kuluttajana miettiä sitä oman kulutuksen eettisyyttä ja kestävyyttä. Mun mielestä on parempi ostaa vähän vähemmän ja kerralla sitten sellaisia vaatekappaleita, joille on enemmän käyttöä, kuin tehdä heräteostoksia ja ostaa jokaikinen uusi trendivaate, jonka käyttökerrat jää yhden käden sormilla laskettaviksi.

Ajattelinkin listata vähän, mitä nämä kulmakivet mun vaatekaapissa tarkoittavat. Osa näistä mulla jo on, ja osa on vielä ostoslistalla. 
Untitled
YLÄOSAT

✔︎ T-PAIDAT
No nää on just näitä, mitä aina tarvitsee ja joita ei koskaan osta. Yksivärisiä, kuten valkoisia, mustia ja harmaita, neutraaleja ja simppeleitä paitoja, joita käyttää just joko bleiserin tai villatakin kanssa. Miksen koskaan muista tätä, kun oon kiertelemässä kauppoja ja "en taaskaan löytänyt mitään". 

✔︎ VALKOINEN KAULUSPAITA
Minkä kanssa muka EI sovi sellainen basic, siisti valkoinen kauluspaita? Niin helppoa yhdistää sekä farkkujen että suorien housujen kuin hameidenkin kanssa, ja yhtä lailla bleiserin kuin neuleenkin alle. Tälle olisi ollut käyttöä kerran jos toisenkin... 

✔︎ PALMIKKONEULE
Vähän sama juttu kuin yläpuolella ton kauluspaidan kanssa. Olinkin superinnoissaan kun huomasin että H&M otti taas valikoimaansa ne basic-malliston palmikkoneuleet ihanan neutraaleissa väreissä. Kotiutinkin jo yhden ihanan, harmaan villapaidan, ja ajattelin että voisi hakea jonkun toisenkin värin! 

✔︎ HYVIN ISTUVA BLEISERI
Siisti, sopivan mittainen, ja sellaista väriä, joka on helppo yhdistää eri alaosiin, eli esimerkiksi musta tai harmaa. 

✔︎ VILLATAKKI
Tähän perustelut oikeastaan samat kuin yllä!

Untitled
ALAOSAT

✔︎ SUORAT HOUSUT
Viime aikoina oon innostunut myös siisteistä, mustista suorista housuista. Näitä näkee myös yliopistolla tosi paljon! Ne on samalla siistit mutta jotenkin päällä kuitenkin farkkuja rennomman oloiset. Myös culottes-housut on nykyään ihan mun lemppareita. 

✔︎ KYNÄHAME
Kaikkein ideaalisinta olisi bongata yksilö, joka kelpaisi niin töihin, kouluun kuin bileisiinkin. 

✔︎ NE TÄYDELLISET FARKUT 
Varmaan kaikkein käytetyimmät alaosat. Sopivien farkkujen etsintä on niiiiin työlästä! Mä olen jo vuosia luottanut Vero Modalla myytäviin jeggingseihin, jotka käyn aina ostamassa uudet kun vanhat hajoavat. 

✔︎ NAHKAHOUSUT
(Teko)nahkahousut on mun mielestä todella simppelit ja helpot yhdistellä, mutta tuo asuun kuitenkin jotain pientä extraa verrattuna tavallisiin mustiin farkkuihin!

Untitled
KENGÄT

✔︎ SIISTIT TENNARIT
Osittain yllä olevaan liittyen, tarvitsisin sellaiset multi tasking -kengät. Siis sellaiset, jotka menisivät niin farkkujen, suorien housujen kuin hameidenkin kanssa. Vuosia oon jo luottanut mun valkoisiin Converseihin, mutta vähän aikaa sitten totesin että ne saa nyt jäädä festarikenkien hautausmaalle. Tilalle oon haaveillut jotain Stan Smithien tyyppisiä malleja, ja yhdet jo bongasinkin melko kivalla ale-lapulla kaupasta, saa nähdä... 

✔︎ TYÖHAASTATTELUKENGÄT/JUHLAKENGÄT
Okei, sama kuin yllä, mutta ei tennarit, vaan yksinkertaiset, mustat, matalat nahkakengät. Ja vitsi miten iloinen oon kun voin ilmoittaa, että tämän kohdan saan vetää samantien listalta yli, nimittäin bongattiin äidin kanssa just täydelliset yksilöt mulle Dinskosta! 

✔︎ MATALAT JA KOROLLISET NILKKURIT
Mulla on luottoparina ruskeat chelsea-malliset nilkkurit, sekä korolliset mustat nilkkurit, jotka sopii melkeimpä joka tilanteeseen ja jotka on ennen kaikkea hyvät jalassa! Ainoa miinus on, että nämä mun parit eivät taas sovi niiden kuuluisien suorien housujen kanssa, koska näissä on syys/talvikengille tyypillisesti pieni varsi.

✔︎ SAAPPAAT
Mun mielestä täydelliseen vaatekaappiin kuuluu yhdet (talvi)saappaat. Piste.

Untitled
TAKIT
Tähän en kirjoita perusteluja jokaiseen kohtaan, koska nämä on ne "perus"takit, joista yhdenkin puuttuminen aiheuttaisi ainakin mulla usein tilanteen, että "mulla ei ole mitään takkia joka sopisi tähän asuun/tilaisuuteen/keliin." Ilokseni voin ilmoittaa että mun takkikokoelma on tältä osin valmis ♥︎

✔︎ MUSTA NAHKATAKKI
✔︎ TRENSSI
✔︎ SIISTI VILLAKANGASTAKKI
✔︎ PARKATAKKI TALVEA VARTEN
✔︎ BOMBER
✔︎ KEVYTTOPPATAKKI
✔︎ JOKU VÄHÄN ERIKOISEMPI YKSILÖ
Esimerkiksi mulla tämä on mun vaaleanpunainen, hieman pidempi takki. 

Untitled
ASUSTEET

✔︎ HUIVI
Mulla on yksi harmaa Cubuksen huivi, jota käytän lähes päivittäin. Oon tehnyt myös sen virheen, että olen ostanut näitä myös vähän erikoisemmissa väreissä, mutta sittemmin olen ymmärtänyt, että 1-2 neutraalin väristä huivia on parempi kuin 10 neonväristä, vaikka sitten ehkä olisikin pirteämmän näköinen asu. Mulla on tarkoituksena ostaa harmaan kaveriksi myös beige huivi. 

✔︎ NAHKAHANSKAT
Mikään ei pidä talvella sormia paremmin suojassa pakkaselta kuin nahkahanskat, ja ne ovat lisäksi todella siisti valinta verrattuna esimerkiksi perinteisiin lapasiin (joille siis myös on kyllä aikansa ja paikkansa). 

✔︎ KELLO
Mun yli neljä vuotta vanha kultainen, melko massiivinen Tommy Hilfiger on palvellut uskollisesti ja sopinut kyllä melkein joka tilanteeseen. Life long dream olisi tilata ruskealla nahkarannekkeella varustettu Daniel Wellington tai vastaava. 

✔︎ LAUKUT
Kouluun ja matkustamiseen yksi iso laukku, johon mahtuu läppäri, koulukirjat ja vaikka huivi kylmän varalle, yksi keskikokoinen johon mahtuu kamera, meikkipussi ja vesipullo, ja yksi pieni crossbody tai clutch juhliin ja ostoksille, mihin mahtuu ehkä vain puhelin, avaimet ja pieni kukkaro. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti