13. maaliskuuta 2018

MILLAINEN PERSOONA OLEN?

Alkukevään aikana osallistuin opiskeluiden puolella eräälle organisaatiokäyttäytymisen kurssille, jonka oppimistehtävää varten minun piti tehdä persoonallisuustesti ja sen jälkeen kuvailla sen kautta itseään organisaation jäsenenä. Tein aiemminkin käyttämäni 16 personalities-testin ja täytyy kyllä sanoa, että se oli todella mielenkiintoinen. Jotkin kysymykset on selkeästi osoitettu sellaiselle henkilölle, joka on ollut minua pidempään työelämässä, mutta sellaisiin kysymyksiin pyrin sitten vastaamaan sen mukaan, miten olettaisin tekeväni tai pyrin peilaamaan kysymyksen tilannetta johonkin tällä hetkellä ajankohtaisempaan aiheeseen. Mutta lopputuloksesta voisi sanoa sen verran että kyllä, kyllähän nuo kovasti tuntuu paikkansa pitävän. Tuloksista huomasi sekä ne omat parhaat että huonotkin puolet, jopa pelottavan tarkasti. Mun tulos oli siis "konsuli" ja tässä vähän tarkemmin, että mitä se tarkoittaa!
IMG_0090-2
"Konsulit ovat epäitsekkäitä ja suhtautuvat vakavasti vastuuseensa auttaa ja tehdä oikeita asioita. Toisin kuten idealistisemmat persoonallisuustyypit konsuleiden moraalipohja nojaa vakiintuneisiin perinteisin ja lakeihin, auktoriteettiin ja sääntöihin, ei niinkään filosofiaan tai mystiikkaan. Konsuleiden on kuitenkin tärkeä muistaa, että ihmisten lähtökohdat ja näkökulmat ovat erilaisia, ja se mikä heistä saattaa vaikuttaa oikealta, ei välttämättä ole absoluuttinen totuus."

Mulle auktoriteetit ovat aina olleet tärkeitä, ja joskus kunnioitan sääntöjä ja ohjeita jopa liiankin tiukasti. Oli kyseessä sitten Suomen laki, polttopallon säännöt tai mitä vaan siitä väliltä, niin pyrin noudattamaan niitä mahdollisimman tarkasti ja "pelkään" jopa hysteerisesti sääntöjen rikkomista. Oon myös hyvin perinteinen ja joissain asioissa voisi jopa sanoa että konservatiivinen, hahah. Myös vastuuntuntoisuus ja oikeudenmukaisuus kuulostaa kovin tutuille. Joskus kaipaan itselleni vähän sellaista "live-a-little" -asennetta. Ja kieltämättä tunnen myös piston sydämessä tuon kuvauksen viimeisen lauseen kohdalla, mutta koen että siinä suhteessa olen viime aikoina parantanut paljon! Pyrin nykyään katselemaan asioita mahdollisimman monelta kantilta ennen kuin avaan suuni, tai ainakin perustelen omat näkemykseni mahdollisimman hyvin. 
IMG_0097
"Konsulit nauttivat kaikesta, missä voivat olla hyödyksi ja osallistua merkityksellisesti. Heidän on tärkeää saada tuntea itsensä arvostetuksi ja kunnioitetuksi. Tämä tulee erityisen hyvin esille kotioloissa, sillä konsulit ovat uskollisia ja omistautuneita kumppaneita ja vanhempia. Konsulit kunnioittavat hierarkiaa ja pyrkivät sekä kotona että työpaikalla hankkimaan edes jonkinlaisen auktoriteettiaseman, jossa he voivat huolehtia selkeyden, vakauden ja järjestyksen säilymisestä."

Mä olen aina ollut aktiivinen osallistuja vähän kaikkialla, missä tapahtuu. Oli pakko päästä mukaan kaikkiin mahdollisiin harrastuksiin ja kerhoihin jo ihan pienenä, ja siitä eteenpäin sama tahti on jatkunut aina läpi yläasteen ja lukion ihan tänne yliopistoon saakka. Mä haluan olla merkityksellinen, että musta olisi jotain hyötyä siellä missä mä olen. Ikään kuin oikeutuksena sille että mä saan nytkin nauttia esimerkiksi meidän ainejärjestön mahtavasta meiningistä, mä koin että halusin hakea mukaan meidän jaostotoimintaan. Kaikki järjestöhommat ja opiskelijakunnan hallitukset... you name it, mä oon todennäkösesti ollut mukana! Allekirjoitan myös tuon tekstipätkän kuvauksen hierarkiasta ja auktoriteeteista, koska tykkään pitää langat omissa käsissä. 
IMG_0089-2
"Konsuleiden herkkyys on heidän suurin haasteensa. Ihmiset tulevat aina olemaan erimieltä ja kritisoimaan, mikä voi tuntua pahalta, mutta kuuluu olennaisena osana elämään."

Kieltämättä mä olen tosi huono ottamaan vastaan kritiikkiä ja helposti otan sen tosi henkilökohtaisesti, vaikka tiedänkin että usein kritisoija puhuu mun aikaansaannoksista, ei musta ihmisenä henkilökohtaisesti. Tässä siis ainakin tunnistan itsestäni yhden kehityskohdan. 

"Sisimmältään konsulit ovat sosiaalisia otuksia ja haluavat pysyä ajan tasalla siitä, mitä heidän ystävänsä tekevät."

Aamen! Onko joku muu tehnyt tätä testiä? Millaisia tuloksia saitte?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti